Voor de komende winter hebben we een selectie van de Fristads jassen in een pre-order actie gezet!
Het geven en ontvangen van relatiegeschenken is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. Maar wanneer is die traditie eigenlijk ontstaan? Relatiegeschenken geven is echt niet alleen iets van de 21ste eeuw. Dit gebruik gaat al helemaal terug naar de prehistorie. In die tijd werden er natuurlijk nog geen bedrukte pennen en USB-sticks gegeven, maar het idee om de onderlinge relatie te verbeteren door middel van een geschenk leefde al. In deze blog vertellen we je meer over de geschiedenis van relatiegeschenken!
In de prehistorie was deze traditie dus zelfs al aanwezig. Uiteraard niet in dezelfde vorm als tegenwoordig, maar er werden wel regelmatig geschenken gegeven. Bijvoorbeeld tussen verschillende stammen of aan stamhoofden. Het doel van de geschenken was in principe hetzelfde als het doel van relatiegeschenken vandaag de dag: in een goed daglicht komen te staan bij de ontvanger. Stamleden gaven hun stamhoofd bijvoorbeeld cadeaus om bij hem in de smaak te vallen, zodat ze een beter aanzicht zouden krijgen of een betere plek binnen de stam.
Ook in de Middeleeuwen werden er volop geschenken gegeven, met name binnen de adel. Maar ook het ‘gewone volk’ gaf met regelmaat cadeaus aan koningen of koninginnen, in de hoop een betere plek te krijgen in de maatschappij of hulp te krijgen bij een probleem. Koningen wisselden geschenken uit om oorlogen of onenigheden te voorkomen. Dit waren dan vaak lokale specialiteiten of handelsproducten die de ander niet zo makkelijk kon krijgen. In die tijd was er natuurlijk nog geen sprake van logo’s. In sommige gevallen werd gebruikgemaakt van een familiewapen, maar lang niet altijd. In 1789 werden relatiegeschenken voor het eerst echt commercieel ingezet, bij de inwijding van George Washington. Zijn partij verspreidde toen bedrukte campagnebuttons. Dit was dus ook meteen het eerste bedrukte relatiegeschenk!
In de 19de eeuw werden relatiegeschenken pas echt populair en begonnen ze zich ook steeds meer te ontwikkelen tot de vorm die we vandaag de dag kennen. De Amerikaan Jasper Meeks wordt gezien als de grondlegger van promotieartikelen. Hij runde een drukkerij in Ohio en maakte een deal met de plaatselijke schoenenwinkel om het logo van de winkel te laten bedrukken op de tassen die klanten meekregen. Hij overtuigde hen hiertoe door te zeggen dat het een goede manier was voor ze om reclame te maken, aangezien anderen dan zouden zien dat mensen bij hem iets gekocht hadden. Dit werd een groot succes, dus Meeks kreeg in no-time ook schorten, petjes, kalenders en nog allerlei andere voorwerpen binnen om te bedrukken. In het jaar 1904 werd er in Amerika zelfs al een vereniging opgezet die handelde in relatiegeschenken.
De geschiedenis van relatiegeschenken loopt dus al een hele tijd terug. Vandaag de dag geeft bijna ieder bedrijf relatiegeschenken weg. Het is een traditie waarvan we verwachten dat hij niet meer weg zal gaan, al verandert de vorm wel constant. Zeker nu, met het oog op duurzaamheid, worden er steeds meer milieuvriendelijke geschenken gegeven of zelfs digitale geschenken. Het enige dat niet verandert, is het doel van deze cadeaus. Het verbeteren van de relatie met klanten of zakenpartners, het behouden van klanten, het verkrijgen van nieuwe klanten en het genereren van naamsbekendheid!
Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser