Voor de komende winter hebben we een selectie van de Fristads jassen in een pre-order actie gezet!
Kunstmatige intelligentie heeft de afgelopen jaren voor veel verandering gezorgd in bijna iedere branche. Dit zowel in de positieve als in de negatieve zin. Uiteraard geldt dit ook voor de kledingindustrie en de modewereld. Volgens experts gaat generatieve AI in de nabije toekomst voor een groot deel bijdragen aan de winst van bedrijven in de kleding- en modesector. Dat klinkt natuurlijk erg positief, maar er zit ook een kanttekening aan. In dit artikel gaan we het hebben over de uitdagingen die het gebruik van AI in de kledingindustrie met zich meebrengt!
Een van de dingen waarvoor AI momenteel veel wordt ingezet in de modewereld, is het genereren van modellen. Deze kunstmatige modellen zijn bijna niet te onderscheiden van echte modellen. Het genereren van modellen met AI is voornamelijk handig voor kleinere modemerken die bijvoorbeeld het budget nog niet hebben om echte modellen in te huren. Op deze manier kunnen ze toch een goede positie innemen ten opzichte van concurrenten. Daarnaast is het een goede manier om het online kopen van kleding toegankelijker te maken en te zorgen voor minder retouren. In plaats van de kleding alleen op het model dat het merk heeft gekozen voor de website te zien, kunnen consumenten de kleding zien op een zelf gegenereerd model dat aangepast is op hun huidskleur en lichaamsbouw.
Het genereren van modellen met AI brengt natuurlijk ook de nodige zorgen met zich mee binnen de kledingindustrie. Hoe ziet men dadelijk nog of ze met een echt model of een AI-model te maken hebben? En alhoewel Photoshop dat ook al deed, kunnen AI-modellen ook weer zorgen voor onmogelijke schoonheidsidealen. Degene die het model genereert, bepaalt immers wat ‘mooi’ is. Daarnaast maken modellen zich uiteraard zorgen over de toekomst van hun carrière. Worden menselijke modellen uiteindelijk helemaal vervangen door AI-modellen?
Generatieve AI wordt steeds vaker gebruikt voor het ontwerpen van nieuwe kleding en andere vormen van mode. Dat is aan de ene kant natuurlijk een erg innovatieve en efficiënte manier om nieuwe collecties samen te stellen, maar aan de andere kant brengt het risico’s met zich mee. AI haalt zijn inspiratie momenteel namelijk nog voornamelijk van internet, dus van bestaande informatie, data en ontwerpen. Het is dus heel handig om gebruik te maken van kunstmatige intelligentie bij het bedenken van nieuwe kledingstukken, stoffen en patronen, maar je moet opletten dat jouw ontwerpen geen imitaties worden van bestaande ontwerpen!
Een andere zorg die steeds groter wordt door mensen die werkzaam zijn in de modewereld is de opkomst van deepfakes. Een deepfake is een hyperrealistische foto of video die gemaakt is met AI en die men kan gebruiken om anderen te manipuleren of misleiden. Je kunt je wel voorstellen dat dit voor veel meer gebruikt kan worden dan alleen voor onschuldig entertainment. Men kan deze technologie inzetten om verkeerde informatie te verspreiden of om de reputatie van een modemerk of een model te schaden. Dit zorgt uiteindelijk ook weer voor een lager vertrouwen van consumenten modemerken en webhops. Voor modellen en influencers is het dus belangrijk dat ze de juiste stappen ondernemen om hun content en online zichtbaarheid te beveiligen tegen het misbruik van AI. Vanaf 1 januari gaat de eerste fase van de Europese AI Act in, die het gebruik van kunstmatige intelligentie voor dit soort doeleinden aan banden legt.
Ondanks het feit dat kunstmatige intelligentie een hoop nieuwe uitdagingen en risico’s met zich mee heeft gebracht voor de modewereld, schept het ook nieuwe kansen. Het toepassen van AI voor diverse doeleinden is dan ook niet per se af te raden, maar het is wel belangrijk dat jij je bewust bent van de mogelijke risico’s!
Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser