Wij wensen jullie een goed en gezond 2025!

De beste duurzaamheidsinitiatieven in de kledingindustrie van 2024

De textielindustrie is helaas één van de branches die momenteel nog erg achterloopt op het gebied van duurzaamheid. Hier zijn diverse redenen voor, waaronder de Fast Fasion-trend en de manier waarop verkopers omgaan met retour gestuurde kleding. Gelukkig zien we nu steeds meer duurzame initiatieven ontstaan in de kledingsector. In deze blog zetten we de beste duurzaamheidsinitiatieven in de kledingindustrie van 2024 voor je op een rij! 

Bedrijven worden gecontroleerd op greenwashing  

Er is sinds kort meer aandacht voor greenwashing in de kledingindustrie. In België kregen een aantal bedrijven zelfs officiële waarschuwingen van het Belgische instituut Federale Overheidsdienst Economie. Ook in andere landen worden bedrijven voortaan strenger gecontroleerd op hun duurzaamheidsclaims, waardoor we greenwashing steeds meer tegengaan en bedrijven genoodzaakt zijn om echt actie te ondernemen en te verduurzamen.  

Geen PFAS in kleding en schoenen  

De regering in Denemarken is van plan om PFAS in kleding en schoenen te verbieden. Er is een nationaal verbod voorgesteld op PFAS in kleding, schoeisel en afdichtingsmiddelen. Dat PFAS gevaarlijke stoffen zijn die moeilijk helemaal weg te krijgen zijn uit de lucht en het water, is al langer bekend. Toch wordt het nog voor veel toepassingen gebruikt, ook in Nederland.  

Anti-wegkijkwet voor bedrijven in de kledingindustrie 

De Europese Raad heeft dit jaar de ‘Anti-wegkijkwet’ goedgekeurd. Deze wet verplicht bedrijven van een bepaalde omvang om hun toeleveringsketen te onderzoeken, zodat ze weten waar al hun materialen en grondstoffen vandaan komen. De wet lag al een paar jaar op tafel, maar is er nu eindelijk doorheen. Hierdoor kunnen bedrijven zich niet meer verschuilen achter onwetendheid als het gaat over het verduurzamen van hun productiecyclus.  

Resale wordt overal ter wereld populairder 

Steeds meer bedrijven van over de hele wereld zetten in op resale. Steeds meer modemerken bieden aan om gebruikte kleding terug te kopen om het vervolgens te recyclen of opnieuw te verkopen. Bever introduceerde bijvoorbeeld het ‘Bever koopt terug’ initiatief. Ze kopen kleding terug van consumenten, die in ruil daarvoor een digitale tegoedbon krijgen die onbeperkt geldig is. Op dit moment is er 1 vestiging die dit toepast. Bij een succesvolle uitvoering gaat Bever dit ook in andere filialen introduceren.  

Meer erkenning voor duurzame kledingmerken  

Er wordt steeds meer gedaan om duurzame merken erkenning te geven. Dit helpt consumenten bij het beslissen waar ze wel en niet kleding willen kopen. Het erkennen van duurzame merken wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van duurzaamheidscertificaten, zoals B-Corp. Om zo’n certificaat te behalen, test men een merk op verschillende duurzaamheidspijlers. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsomstandigheden, impact op het milieu en transparantie over aanpak en strategie. Uit dit onderzoek komt een bepaalde score en als de score hoog genoeg is, krijgt het merk een B Corp-certificaat! 

Conclusie  

Gelukkig gaat het dus toch de goede kant op met de kledingindustrie. Deels wordt dit afgedwongen door de regering, maar aan de andere kant komen er ook steeds meer duurzame modemerken bij en komen bedrijven zelf ook met duurzame initiatieven. Maar de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk niet alleen bij de bedrijven, maar ook bij de consument. Kies dus als je de keuze hebt altijd voor een duurzaam merk of gerecyclede kleding en zeg nee tegen Fast Fashion 😉

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×