Voor de komende winter hebben we een selectie van de Fristads jassen in een pre-order actie gezet!
De Europese Unie is momenteel bezig met het introduceren van een digitaal productpaspoort. Als bedrijf is het goed om je hier alvast in te verdiepen, zodat je weet wat je kunt verwachten als dit digitale productpaspoort straks verplicht toegepast moet worden op ieder product dat je produceert. Dit gaat namelijk vast en zeker gebeuren. Het is een nieuwe manier om te zien of bedrijven daadwerkelijk duurzame producten produceren en waar die producten van gemaakt zijn. In dit artikel vertellen we je alles over een digitaal productpaspoort!
Een digitaal productpaspoort geeft men inzicht in de totale levenscyclus van een product. Via een QR-code wordt een product gekoppeld aan informatie die beschikbaar is over de levenscyclus van het product, waardoor je met één scan kunt zien hoe duurzaam, milieuvriendelijk en recyclebaar een product eigenlijk is. Door zo’n QR-code te scannen krijgen consumenten toegang tot diverse circulaire diensten, zoals reparatie, doorverkoop en recycling van een product. De Europese Unie is de afgelopen jaren druk bezig geweest met het invoeren van wetten en regelgeving die de duurzaamheid in EU-landen moet bevorderen, zoals de ESPR, ofwel Ecodesign for Sustainable Products Regulation.
De Europese Unie gaat bedrijven vanaf 2027 verplicht stellen een digitaal productpaspoort aan te maken voor ieder product dat ze produceren of verkopen. De productinformatie die verstrekt wordt over de duurzaamheid moet namelijk gedetailleerd en toegankelijk worden. De traditionele waslabels en handleidingen voldoen niet meer aan deze eisen, aangezien ze niet genoeg opvallen en er niet genoeg details over de herkomst van producten uit te herleiden zijn. Het Digitale Productpaspoort is dus een ideale manier voor bedrijven om aan de nieuwe regelgeving te voldoen. Dankzij dit initiatief hebben consumenten dadelijk meer informatie over de samenstelling en herkomst van een product. Dit helpt hen om weloverwogen, bewuste keuzes te maken over hun koopgedrag.
Als bedrijf heb je dus eigenlijk niet veel keuze, want over een tijdje is het verplicht dat al jouw producten voorzien zijn van een Digitaal Productpaspoort. Toch zijn er afgezien van het voldoen aan de regelgeving nog een aantal voordelen die dit met zich meebrengt voor bedrijven. Begin je vroeg met het gebruiken van Digitale Productpaspoorten, nog voordat het verplicht is, dan loop je voor op je concurrenten. Je laat zo als bedrijf ook zien dat je graag transparant wil zijn over de herkomst van je producten en dat je duurzaamheid erg belangrijk vindt!
Als je als bedrijf besluit om meteen aan de slag te gaan met Digitale Productpaspoorten is het natuurlijk wel zo handig om te weten hoe je dit aan kunt pakken. Het is belangrijk dat je de juiste gegevens verzameld en deze op de goede manier verwerkt. Dit kost je dus wel heel wat tijd, maar het is het zeker waard om er alvast mee te beginnen. Er zijn platformen en systemen waar je gebruikt van kunt maken, zoals Tappr. Het belangrijkste is dat de oplossing die jij kiest goed samengaat met jouw huidige systemen. Zorg in ieder geval dat je correct gegevens kunt verzamelen, opslaan en communiceren en dat je fysiek de QR-codes aan je producten toe kunt voegen. Zo loop je voor op je concurrenten en ben je al helemaal voorbereid op 2027!
Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser