Voor de komende winter hebben we een selectie van de Fristads jassen in een pre-order actie gezet!

Dit is de geschiedenis van de bedrukte werkkleding

We hebben het onlangs gehad over de geschiedenis van de relatiegeschenken die al heel wat verder teruggaat dan men vaak verwacht. Wist je dat de geschiedenis van bedrukte bedrijfskleding ook al een heel eind terug in de tijd gaat? Bedrukte kleding is vandaag de dag een enorm belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering in iedere branche. Die alleen voor de herkenbaarheid van een bedrijf, maar ook om betrouwbaar en professioneel over te komen. In deze blog vertellen we je alles over de geschiedenis van de bedrukte werkkleding! 

Hier begint de geschiedenis van de bedrukte werkkleding  

De geschiedenis van bedrukte werkkleding gaat een stuk verder terug dan je waarschijnlijk denkt. In oude beschavingen maakte men hier namelijk al gebruik van, maar dan natuurlijk nog wel in een andere vorm. In die tijd versierde men kleding met kleuren, symbolen of patronen die lieten zien bij welke stam of bevolkingsgroep ze hoorden of welke functie ze hadden binnen de maatschappij. De uniformen van Romeinse soldaten zijn hier een goed voorbeeld van, maar bij de Indianen zag je dit ook in de vorm van hoofdtooien met verschillende soorten veren, om hun rang aan te geven.  

De eerste kleding met logo’s  

De bedrukte werkkleding die we tegenwoordig kennen is natuurlijk voorzien van dingen zoals logo’s en slogans. Dit begon vorm te krijgen aan het einde van de 19de eeuw en begin van de 20ste eeuw. Bedrijven begonnen in deze tijd met het plaatsen van logo’s en bedrijfsgegevens op uniformen en werkkleding om op die manier hun organisatie te promoten en herkenbaar te maken. Dit begon in publieke sectoren, zoals de spoorwegen, overheidsinstanties en postdiensten. Het promoten van het bedrijf was in deze tijd nog niet de hoofdreden dat werkkleding bedrukt werd, maar eerder de herkenbaarheid van het personeel en een betrouwbare uitstraling. Het zorgde voor uniformiteit binnen de organisatie en de bevolking wist in een oogopslag wanneer ze te maken hadden met iemand die voor de post of voor de overheid werkte.  

Bedrukte werkkleding inzetten als marketingtool 

Naarmate de 20ste eeuw vorderde, kwam de marketing steeds meer op en werd het belangrijker voor bedrijven om reclame te maken. Er kwam immers steeds meer concurrentie bij op de markt, ongeacht in wat voor branche bedrijven zaten. Ze moesten dus meer moeite gaan doen om op te vallen bij klanten. Bedrijven realiseerden zich steeds meer dat bedrukte werkkleding een goede marketingtool kon zijn. Ze begonnen met het uitdelen van kleding met hun logo’s erop tijdens sportevenementen en beurzen, om zo een groter publiek te bereiken met hun bedrijfsnaam. Dat is dus hoe promotiekleding is ontstaan! 

Meer mogelijkheden voor bedrukte werkkleding  

Op den duur kwam er technologische ontwikkeling op het gebied van het bedrukken van textiel, waardoor er steeds meer mogelijkheden bij kwamen. Denk aan nieuwe druktechnieken en het gebruik van nieuwe materialen en stofsoorten. Hierdoor konden bedrijven zich nog meer onderscheiden van de concurrentie door middel van bedrukte werkkleding. De zeefdruk, digitale druk en het borduurwerk zorgden ervoor dat het mogelijk was om logo’s en emblemen met meer detail op kleding aan te brengen. Daarnaast pasten bedrijven hierdoor steeds meer personalisatie toe op hun bedrukte werkkleding, bijvoorbeeld door de namen of titels van personeel toe te voegen. Dit zorgde bij de medewerkers voor een gevoel van waardering en trots.  

Wat zien we in de toekomst van de bedrukte werkkleding? 

De bedrukte werkkleding blijft nog steeds evolueren en ontwikkelen. Er zijn vandaag de dag al enorm veel mogelijkheden, niet alleen voor t-shirts en broeken, maar ook voor jassen, polo’s, schorten, petten, schoenen, hoeden, overhemden, stropdassen enzovoorts. We verwachten dan ook dat hier alleen nog maar meer mogelijkheden bij gaan komen. Momenteel zien we vooral een shift naar duurzamere materialen en druktechnieken. Dat kan natuurlijk niet anders, want bedrijven moeten steeds meer aan het milieu denken. In de toekomst verwachten we nog meer ontwikkelingen op het gebied van werkkleding met geïntegreerde technologie. Denk bijvoorbeeld aan technologie voor temperatuurregulatie of vermoeidheidsmonitoring. Wie weet zelfs met augmented reality!  

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×