Voor de komende winter hebben we een selectie van de Fristads jassen in een pre-order actie gezet!
Vanaf 1 juli gaat de wetgeving rondom het gebruik van plastic wegwerpbekers op de schop. Er komt namelijk een verbod op plastic wegwerpbekers voor de horeca en kantoren. Als je vanuit je bedrijf afhaalmaaltijden of koffie voor onderweg verkoopt, heeft dit natuurlijk impact op jouw bedrijfsvoering. Maar ook als je op kantoor plastic wegwerpbekers hebt staan voor jouw personeel of voor klanten die langskomen, moet je dingen gaan veranderen. Maar wat verandert er precies en waar moet je allemaal op letten vanaf 1 juli? Dat vertellen we je in dit artikel!
Vanaf 1 juli komt er een verbod op het weggeven van gratis wegwerpverpakkingen of plastic wegwerpbekers weg te geven als bedrijf zijnde. Mocht je gebruik maken van kartonnen wegwerpbekers of voedselverpakkingen, dan mag dit vanaf 1 juli nog wel, mits deze volledig plasticvrij zijn. Twijfel je hierover, vraag het dan even na bij jouw leverancier. Aan de binnenkant van kartonnen wegwerpproducten zit vaak namelijk nog een plastic laagje, ook dat mag vanaf 1 juli niet meer. Wil je na 1 juli toch nog blijven werken met plastic wegwerpbekers en voedselverpakkingen? Dan moet jij jouw klanten hier apart voor laten betalen. Het bedrag hiervoor bepaal je als bedrijf zelf, maar de richtlijn vanuit het Kabinet is 25 cent voor een beker, 50 cent voor een maaltijdverpakking en 5 cent voor voorverpakte groenten, fruit, noten en portieverpakkingen, bijvoorbeeld voor suiker en zout. Het is belangrijk dat je de prijzen voor de verpakkingen duidelijk maakt aan je klanten, je mag ze niet bij de prijs van de producten optellen. Je zet de kosten voor de verpakkingen dus ook apart op de bon.
Ben je benieuwd wat je als horecabedrijf als alternatief kunt inzetten als je liever niet wil dat klanten moeten gaan betalen voor plastic wegwerpproducten? Hieronder vind je een aantal tips:
Let er wel op dat het aanbieden van wegwerpverpakkingen zonder plastic vanaf 2024 ook niet meer toegestaan is, in ieder geval niet voor etenswaren en drinken dat ter plekke geconsumeerd wordt. Het is dan de bedoeling dat je hoe dan ook gebruik maakt van afwasbare mokken en ander servies. Mocht het mogelijk zijn, dan is het dus verstandig om je hier nu alvast op voor te gaan bereiden. Een verandering zoals deze is namelijk niet zomaar even doorgevoerd, zeker niet binnen een groter bedrijf.
Maak je op kantoor gebruik van plastic wegwerpbekers, dan moet je per 1 juli een alternatief hebben. Mogelijke alternatieven die je toe zou kunnen passen zijn:
Houd hierbij wel in je achterhoofd dat kantoren vanaf 2024 volledig wegwerp-vrij dienen te zijn. Het is dan dus ook niet meer toegestaan om wegwerpbekers te gebruiken die plasticvrij zijn. Je dient dan gewoon afwasbare mokken op kantoor te hebben voor al je werknemers. Het is dus eigenlijk net zo handig om je hier nu alvast op voor te gaan bereiden, in plaats van het toepassen van een tijdelijke oplossing. Laat bijvoorbeeld alvast leuke mokken bedrukken voor jouw personeel in de bedrijfskleuren of zelfs met een persoonlijke boodschap 😉
Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser